Kérjük, az itt következô részt (314 sor) ne törölje ki, ha ezt a file-t továbbadja. Köszönjük. ======================================================================== A Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár Isten hozta a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtárban, a magyarnyelvű keresztény irodalom tárházában! A Könyvtár önkéntesek munkájával mindenki számára elektronikus formában terjeszti Isten Igéjét. A Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár bemutatása ------------------------------------------------ Célkitűzés ---------- A Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár (PPEK) célja az, hogy mindenki számára hozzáférhetôvé tegye a teljes magyarnyelvű katolikus egyházi, lelki irodalmat elektronikus formában. A lelkipásztori munka támogatása mellett elôsegíti az egyházi kutatómunkát, könyvnyomtatást és az írott, magyar keresztény értékek bemutatását, megôrzését, terjesztését. A könyvállomány mindenki számára ingyenesen rendelkezésre áll az Internet hálózaton keresztül. Egyházi intézményeknek és személyeknek postán is elküldjük a kért anyagot. Állomány -------- Minden szabadon másolható, szerzôi jogvédelem alá nem esô egyházi és vallási vonatkozású kiadvány része lehet a Könyvtárnak: a Szentírás (többféle fordításban), imakönyvek, énekeskönyvek, kódexek, pápai dokumentumok, katekizmusok, liturgikus könyvek, teológiai munkák, szentbeszéd-gyűjtemények, keresztutak, lelkigyakorlatok, himnuszok, imádságok, litániák, istenes versek és elbeszélések, szertartás- könyvek, lexikonok, stb. Irányítás, központ ------------------ Központ: St. Stephen's Magyar R.C. Church 223 Third St., Passaic, NJ 07055, USA (Az Egyesült Államok New Jersey államában levô Szent István Magyar Római Katolikus egyházközség) Levelezés: Felsôvályi Ákos 322 Sylvan Road Bloomfield, NJ, 07003, USA Tel: (973)338-4736 Fax: (973)778-4263 e-mail: felsoval@email.njin.net A Könyvtár használata, a könyvek formája ---------------------------------------- Ebben az elektronikus könyvtárban nincs olvasóterem, hanem a szükséges könyveket ki kell venni (vagyis ,,letölteni''). Letöltés után mindenki a saját számítógépén olvashatja, ill. használhatja fel a szöveget. A hálózaton keresztül böngészni, ill. olvasni drága és lassú. A saját személyi számítógép használata a leggyorsabb és legolcsóbb, a könyv pedig az olvasó birtokában marad. Azoknak, akik nem rendelkeznek Internet-kapcsolattal, postán elküldjük a kért könyveket. Ebbôl a könyvtárból ügy kölcsönözhetünk, hogy nem kell (és nem is lehet) a kikölcsönzött könyveket visszaadni! A Könyvtár a kiadványokat kétféle alakban adja közre: 1. formálatlan szövegként, ami a további feldolgozást (könyvnyomtatás, kutatómunka) teszi lehetôvé szakemberek számára és 2. a Windows operációs rendszer Súgó (,,Help'') programjának keretében, ami a könnyű olvasást és felhasználást teszi lehetôvé mindenki számára (a szövegek -- külön begépelés nélkül -- egy gombnyomással egy szövegszerkesztô programba vihetôk át, ahol azután szabadon alakíthatók). A Könyvtárban található file-ok neve ------------------------------------ Minden kiadvány négyféle file formában található meg a Könyvtárban: text file (formálatlan változat), help file (,,Súgó'' formátum), sűrített text file és sűrített help file. Ezenkívül minden help file-hoz tartozik egy ikon file. Minden file nevének (file name) a két utolsó karaktere a verziószám (01 az elsô változaté, 02 a másodiké, stb). A file nevének kiterjesztése (file extension) mutatja a file típusát: txt: text file, zpt: sűrített text file, hlp: help file, zph: sűrített help file és ico: a Help file-hoz tartozó icon file. Például a Vasárnapi Kalauz című könyv elsô változatának (,,01'') négy formája: VASKAL01.TXT, VASKAL01.HLP, VASKAL01.ZPT, VASKAL01.ZPH; az ikon file pedig: VASKAL01.ICO. A sűrítést a legelterjedtebb sűrítô programmal, a PKZIP/PKUNZIP 2.04 DOS változatával végezzük. A sűrítés nagymértékben csökkenti a file nagyságát, így a letöltés/továbbítás sokkal gyorsabb, olcsóbb. A file-t használat elôtt a PKUNZIP program segítségével kell visszaállítani eredeti formájába. (Például a "PKUNZIP VASKAL01.ZPH" utasítás visszaállítja az VASKAL01.HLP file-t.) A file-ok felhasználási módjai ------------------------------ Mivel minden művet kétféle formában ad közre a Könyvtár, a következô kétféle felhasználási mód lehetséges. 1. A text file felhasználása Ez a file formálatlanul tartalmazza az anyagot. A felhasználó betöltheti egy szövegszerkesztô programba, és ott saját ízlése, szükséglete szerint formálhatja. Például ha az anyagot ki akarjuk nyomtatni könyv alakban (feltéve, hogy az szabadon publikálható), akkor ebbôl a text file-ból könnyen elô tudjuk állítani a nyomdakész változatot. Vigyázat! A text file minden sora sorvég-karakterrel végzôdik, ezeket elôbb el kell távolítanunk, és csak utána szabad a formálást elkezdenünk. A szövegben a kezdô idézôjelet két egymást követô vesszô, a felsô idôzôjelet két egymást követô aposztrófa és a gondolatjelet két egymást követô elválasztójel képezi (lásd a szöveg formájára vonatkozó megkötéseket késôbb). Az egyes fejezeteket csupa egyenlôségjelbôl álló sorok választják el egymástól. A file eleje ezt az ismertetést tartalmazza a Könyvtárról. Ezt a text file-t felhasználhatjuk szövegelemzésre is, amihez természetesen szükségünk van valamilyen elemzô programra. 2. A,,súgó'' file felhasználása Ez a file formátum igen egyszerű olvasást, felhasználást tesz lehetôvé a Windows operációs rendszerben megszokott ,,súgó'' programok formájában. (Az ajánlott képernyô felbontás VGA.) Az elektronikus könyv legnagyobb elônye az, hogy a szöveg elektronikus formában áll az olvasó rendelkezésére. A ,,Másol'' gombbal a teljes fejezet átvihetô a vágóasztalra [Notepad]) és onnan a szokásos módon: ,,Szerkesztés'' és ,,Másol'' [Edit és Paste] paranccsal bármilyen Windows szövegszerkesztôbe. Ugyanezt érjük el a Ctrl+Ins gombok együttes lenyomásával is. Ha nem akarjuk a teljes szöveget átvinni, akkor használjuk a ,,Szerkesztés'' [Edit] majd a ,,Másol'' [Copy] utasítást a program menüjérôl, minek következtében a fejezet teljes szövege megjelenik egy Másolás párbeszéd-panelban. A kijelölt szövegrészt a ,,Másol'' utasítás a vágóasztalra [Notepad] viszi, és onnan az elôbbiek szerint folytathatjuk a munkát. A programból közvetlenül is nyomtathatunk fejezetenként a ,,File'' és ,,Nyomtat'' [Print] utasítással. A nyomtatott szöveg formája kissé eltérhet a képernyôn láthatótól. A nyomtatott szöveg betűtípusa ,,Arial'', betűmérete 10 pontos. Ha más formátumra, betűtípusra vagy -nagyságra van szükségünk, akkor vigyük elôbb a szöveget a szövegszerkesztô programunkba, ott állítsuk be a kívánt formátumot, és utána nyomtassunk. Ahhoz, hogy a ,,súgó'' file-t használni tudjuk, a következôket kell tennünk (a ,,Vasárnapi kalauz'' című könyvvel mutatjuk be a lépéseket). 1. A Pázmány Péter Elektronikus Könyvtárból töltsük le a VASKAL01.HLP és a VASKAL01.ICO file-okat a saját gépünk ,,C:\PAZMANY'' nevű alkönyvtárába. (A VASKAL01.HLP helyett letölthetjük a sokkal kisebb VASKAL01.ZPH file-t is, de akkor letöltés után ki kell bontanunk a "PKUNZIP VASKAL01" utasítással.) 2. Készítsünk egy programindító ikont. A Programkezelôben kattintsunk elôször a ,,Pázmány Péter E-Könyvtár'' nevű programcsoportra. (Ha az még nincs felállítva, akkor hajtsuk végre a fejezet végén leírt ide vonatkozó utasításokat.) Ezután válasszuk a ,,File'', ,,Új'' és ,,Program'' utasításokat a menürôl. A párbeszed-panelban a következôket gépeljük be: Megnevezés: Vasárnapi Kalauz Parancssor: WINHELP C:\PAZMANY\VASKAL01.HLP Munkakönyvtár: C:\PAZMANY Ezután kattintsunk az ,,Ikon'' nevű utasításra, és adjuk meg a C:\PAZMANY\VASKAL01.ICO file-t. Ha ezután rákattintunk az így felállított ikonra, a program elindul, és olvashatjuk a könyvet. A ,,Pázmány Péter E-Könyvtár'' nevű programcsoport felállítása: A Programkezelô menüjérôl válasszuk a ,,File'', ,,Új'' és ,,Programcsoport'' utasítást. A párbeszéd-panelban a következôt gépeljük be: Megnevezés: Pázmány Péter E-Könyvtár Ezután zárjuk be a párbeszéd-panelt. Hogyan lehet a könyvekhez hozzájutni? ------------------------------------- A könyveket bárki elektronikus úton letöltheti a Könyvtárból (lásd a Könyvtár Internet címét) vagy postán megrendelheti (lásd a postai címet). Egyházi intézményeknek és személyeknek ingyen küldjük el a könyveket, mások a rendeléssel együtt 3 dollárt vagy annak megfelelô pénzösszeget küldjenek a lemez- és postaköltség megtérítésére. A Könyvtár használatának jogi kérdései -------------------------------------- Az általános elvek a következôk: 1. A Könyvtár mindenkinek rendelkezésére áll személyes vagy tudományos használatra. Ha a Könyvtár anyagát publikációban használják fel, akkor kérjük az alábbi hivatkozás használatát: ,,A szöveg eredete a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár -- a magyarnyelvű keresztény irodalom tárháza.'' 2. Egyházi intézmények és személyek kereskedelmi célokra is ingyenesen használhatják a Könyvtár anyagát, csak azt kérjük, hogy a kiadványuk elején helyezzék el az elôbbi utalást. A Könyvtár fenntartja magának azt a jogot, hogy eldöntse: ki és mi minôsül egyházi személynek, ill. intézménynek. Kérjük, keresse meg ez ügyben a Könyvtárat. 3. Ha a Könyvtár kiadványait nem egyházi intézmény vagy személy kereskedelmi célokra használja fel, akkor az elôbbi utalás feltüntetésén kívül még kérjük a haszon 20%-át a Könyvtár számára átengedni. A befolyt összeget teljes egészében a Könyvtár céljaira használjuk föl. Elôfordulhat, hogy ezek az elvek bizonyos könyvekre nem vonatkoznak, mert a szerzôi jog nem a Könyvtáré. Az ilyen könyv része az állománynak, lehet olvasni, lelkipásztori munkára felhasználni, de kinyomtatása, -- bármilyan formában --, tilos. Az ilyen jellegű korlátozások minden könyvben külön szerepelnek. (Lásd a könyvek elektronikus változatáról szóló fejezetet!) Hogyan lehet a Könyvtár gyarapodásához hozzájárulni? ---------------------------------------------------- Minden pénzügyi támogatást hálásan köszönünk, és a központi címre kérjük továbbítani. Az anyagi támogatásnál is fontosabb azonban az az önkéntes munka, amellyel állományunkat gyarapíthatjuk. Kérünk mindenkit, akinek a magyar katolikus egyház sorsa és az egyetemes magyar kultúra ügye fontos, hogy lehetôségeinek megfelelôen támogassa a Könyvtár munkáját. A munka egyszerű, bárki, -- aki már használt szövegszerkesztô programot --, részt vehet benne. Hogyan lehet az állomány gyarapításában részt venni? A munka egyszerűen egy-egy könyv szövegének számítógépbe való bevitelét jelenti. Elôször optikai beolvasással (szkennolással), automatikus úton, egy nyers szöveget készítünk, amit aztán az önkénteseknek ki kell javítaniuk. A munka lépései így a következôk: 1. Ellenôrizzük, hogy a kiválasztott könyv szabadon másolható-e (nem esik-e szerzôi jogvédelem alá), vagy meg lehet-e kapni a Könyvtár számára a másolás jogát. Ez ügyben vegyük fel a kapcsolatot a Központtal. 2. Ellenôrizzük, hogy a könyvet még nem kezdte-e el senki begépelni. Ez ügyben is vegyük fel a kapcsolatot a Központtal. A Könyvtár állandóan tájékoztat a begépelés alatt álló munkákról. 3. A könyvet küldjük el a Központnak, ahol optikai beolvasással elkészítik a nyers szöveget. 4. A Központ visszaküldi a nyers szöveget egy számítógépes lemezen a könyvvel együtt. A nyers szöveget tetszôleges szövegszerkesztô- formában lehet kérni. Ha az eredeti kiadvány nem alkalmas optikai beolvasásra (rossz minôség, régies betűtípusok stb. miatt), akkor az önkéntesnek kell a nyers szöveget is begépelnie. 5. Végezzük el a nyers szöveg ellenôrzését és javítását. Ez a munka legidôigényesebb része, és ettôl függ a végleges szöveg helyessége! Kövessük a szöveg formájára vonatkozó megállapodásokat (lásd a következô részt). 6. A kész szöveget küldjük vissza lemezen a Központnak. 7. A Könyvtár ezután elkészíti a kívánt file-formákat és a könyvet behelyezi a Könyvtár állományába. Megkötések a szöveg formájára ----------------------------- Mivel mindenki számára hozzáférhetô módon kell a szövegeket tárolnunk, egyszerűségre törekszünk. Általános szabály az, hogy semmilyen tipográfiai karaktert vagy kódot nem használunk, csak a billentyűzetrôl bevihetô karakterek szerepelhetnek a szövegben. A szöveg készítésekor kérjük a következô megállapodásokat betartani: 1. Margó: 1 hüvelyk (2.54 cm) bal- és jobboldalt. 2. Betűtípus: Arial, 10 pontos. 3. Alsó idézôjel: két vesszô szóköz nélkül, felsô idézôjel: két aposztrófa szóköz nélkül, gondolatjel: két elválasztójel szóköz nélkül, idézôjel idézôjelen belül: aposztrófa (alsó és felsô idézôjelként egyaránt). 4. Tabulátor karakter megengedett (a tabulátorokat fél hüvelyk, azaz 1.27 cm távolságra kell egymástól beállítani). 5. Semmilyan más formálási kód nem megengedett. 6. Lábjegyzet helyett szögletes zárójelbe kerüljenek a hivatkozások száma (pl. [1]), és a hozzátartozó magyarázatok a file legvégén egymás után, mindegyik új sorban kezdve. Érdeklôdés/Javaslat ------------------- A már meglevô állományról, a készülôfélben levô könyvekrôl, az önkéntes munka lehetôségeirôl és a Könyvtár legújabb híreirôl a következô címeken lehet tájékoztatót kapni: 1. levél: St. Stephen's Magyar R.C. Church 223 Third St., Passaic, NJ 07055-7894, USA 2. elektronikus posta (e-mail): felsoval@email.njin.net 3. elektronikus hálózat (World Wide Web): http://www.piar.hu/pazmany Minôség -- állandó javítás -------------------------- A Könyvtár állományának minôségét állandóan javítjuk, újabb és újabb változatokat bocsátunk közre (a file nevének utolsó két karaktere a változat számát jelenti). Kérjük ezért a Könyvtár minden tagját, olvasóját, hogy jelentsen minden felfedezett szöveghibát. A levélben (postai vagy elektronikus levélben egyaránt), közöljük az új, javított sort az ôt megelôzô és követô sorral együtt. Így a szövegkörnyezetben elhelyezve, könnyű lesz a hibát megtalálni és javítani. Miután a file új változata (új verziószámmal) felkerült a Könyvtárba, a régit töröljük. Kérjük, a könyvekkel és a Könyvtár munkájával kapcsolatos észrevételeit, javaslatait, kritikáját közölje velünk! Segítségét hálásan köszönjük. A könyvtár mottója egy szentírási idézet ---------------------------------------- Ha ugyanis az evangéliumot hirdetem, nincs mivel dicsekednem, hiszen ez a kötelességem. Jaj nekem, ha nem hirdetem az evangéliumot! Ha önszántamból teszem, jutalmam lesz, ha nem önszántamból, csak megbízott hivatalnok vagyok. (1Kor 16-17) ======================================================================== ======================================================================== Efraim testvér A rózsafüzér titkai Gondolataimat égi és földi Édesanyámnak ajánlom. A fordítás alapjául szolgáló mű: Frere Ephraim: Les Mysteres du Rosaire, Éditions du Lion de Juda, 1985 Fordította: Csaba Ildikó Nyolc Boldogság Katolikus Közösség Homokkomárom,1997 ======================================================================== Tartalomjegyzék A könyv elektronikus kiadása A rózsafüzér imádkozása Ajánlás a magyar kiadáshoz Elôszó A rózsafüzér titkai -- Rózsakert Máriának Az örvendetes titkok -- Mária fehér koronája Elsô örvendetes titok, Az angyali üdvözlet Második örvendetes titok, Mária és Erzsébet találkozása Harmadik örvendetes titok, Jézus születése Negyedik örvendetes titok, Mária bemutatja Jézust a templomban Ötödik örvendetes titok, Mária megtalálja Jézust a templomban A fájdalmas titkok -- Mária vörös koronája Elsô fájdalmas titok, Jézus vérrel verejtékezik a Getszemáni kertben Második fájdalmas titok, Jézust megostorozzák Harmadik fájdalmas titok, Jézust tövissel koronázzák Negyedik fájdalmas titok, Jézus a keresztet hordozza Ötödik fájdalmas titok, Jézust keresztre feszítik A dicsôséges titkok -- Mária arany koronája Elsô dicsôséges titok, Jézus feltámadása Második dicsôséges titok, Jézus mennybemenetele Harmadik dicsôséges titok, A pünkösd Negyedik dicsôséges titok, Mária mennybevétele Ötödik dicsôséges titok, Mária megkoronázása A szövegben elôforduló bibliai idézetek jegyzéke ======================================================================== A könyv elektronikus kiadása Ez a program a Nyolc Boldogság Közösség által megjelentetett könyv második kiadásának hű változata, amely a Közösség engedélyével készült. A nyomtatott könyv 1992-ben jelent meg, ISBN száma: 963 00 1748 2. Ez az elektronikus kiadás nem tartalmazza a nyomtatott könyv képanyagát, de tartalmaz egy, a könyvben nem található, fejezetet a rózsafüzér imádkozásáról (amelynek a forrása A katolikus hit elemei című könyv,. ugyancsak a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár része). Az elektronikus változat szabadon használható lelkipásztori célokra, de a program vagy a szöveg bármilyen máscélú használatat tilos. Mindennemű szerzôi jog a Nyolc Boldogság Közösségé. ======================================================================== Ajánlás a magyar kiadáshoz Elgondolkodtató, hogy mostanában, századunk végén, ismét idôszerűvé válik József Attila. ,,Nincsen apám, se anyám, se istenem, se hazám... tiszta szívvel betörök, ha kell, embert is ölök...'' Sorai sajnos nemcsak a sorsára adott reflexiók, hanem próféciák is. Szavai közt oksági összefüggés van. Hazánkban nemzedékek nônek fel ,,anyátlanul''. A bomlási folyamat végtermékeit nap mint nap tapasztaljuk. Ezek mindannyiunknak fájnak, mindannyiunkat veszélyeztetnek. Fuldoklunk a szeretet-hiányban, mert kettôs az árvaságunk. Hiányzik a család melege, és odalett az ég közelsége. Se anyánk, se Máriánk. Életünk egyetlen várakozás; nem valami okos válaszra, hanem valakire, aki a miénk és szeret. Világszerte ezért születik újjá a ,,mariológia'', a Jézus édesanyjáról szóló tudomány. Számunkra, magyaroknak, égbôl kapott ajándék a francia karizmatikusnak, Efraimnak ez az elmélkedése. Amikor Máriát, Jézus édesanyját szemléljük, sebzett emberségünk gyógyul, gyenge hitünk mélyül. Mária ugyanis nem pusztán egy adat Jézus életrajzában. Ô az elsô keresztény. Ô az, aki Jézusra mutat (Jn 2,5). Ô a leghűségesebb hordozója a hitélménynek. Gondozója az Igének és ôrzôje a tartalomnak. El-elgondolkodva szívébe véste ami a fiáról szólt (Lk 2,19), majd végig kitartott mellette (Jn 19,25). Mária a tanítványok mintaképe, de elsôsorban anya. Gyermeke az idegzetét, a tulajdonságait tôle örökölte. Ez a gyermek pedig a Magasságbeli prófétája (Lk 1,76), a testté váló Ige (Jn 1,14), aki szelíd és alázatos szívű (Mt 11,29), és így hálás az édesanyjának. Nagypénteken, az utolsó perceiben már csak anyjára és az egyházára figyel. Így szól Jánoshoz: ,,Ô a te anyád!'' (Jn 19,27). Mondhatta volna másként is. Mondhatta volna azt is, hogy vigyázz reá, mert ô az én anyám... Jánosnak ebben az esetben is a legnagyobb szeretettel kellett volna Máriával törôdnie, s mégis mindennek más lett volna a hangulata. Ha Jézus a példabeszédek Vôlegénye, az egyház pedig a Menyasszony, akkor ugyanis más a helyzet. Mert ki is a vôlegény anyja a menyasszony számára? Anyós... A katolikus egyház visszaemlékezve a haldokló Jézus szavára nem tekinti ,,anyósnak'' Máriát. Ô a mi anyánk is. Ô hozza a hitünkbe a szépséget és a mélységet. Ô adja a közösségeinknek a kedvességet és az otthonosságot. Mindezt nyújtja e könyv is. Áldott legyen akirôl szól, aki írta és aki olvassa! Kaposvár, 1993. december 8-án, Szeplôtelen Fogantatás ünnepén Balás Béla, püspök ======================================================================== Elôszó Gábriel angyal Istentôl jövô üzenetét ismétlem el, ezért úgy gondolom, hogy Mária mindig örömmel fogadja. Felidézem a szavakat, amelyeket Ain-Karembe való érkezése estéjén hallott, s amelyeket János, a világosság gyermeke ujjongó táncával erôsített meg: hogy is ne énekelné Mária újra az öröm himnuszát? Igen, ez a néhány egyszerű szó a mába hozza az örökkévaló pillanatokat, amelyeknél fontosabb nincs az egész világtörténelemben. ,,Belépek'' az Evangéliumba, ott vagyok minden eseménynél, azok belém hatolnak, s én részükké válok. Gábriel és Erzsébet szavai után az egész Egyházzal kiáltom: Istennek Szent Anyja! Az efezusi zsinati atyák között ülök, akik ünnepélyesen örökre ezt a címet adták a názáreti leánynak. Isten általa lett kisgyermekké. Isten az ô méhének gyümölcse. Mária pedig az Ô Vérének gyümölcse. Annak eredetérôl tanúskodom, akinek az imént ejtettem ki a nevét: Jézus, az én Istenem! Ha nem tudom Teremtômnek nevezni azt, akit Megváltómnak hívok, akkor Ô sem képes megváltani engem, vagyis átváltoztatni, gyermekévé tenni és isteni lényével egyesíteni. Jézus Isten. Ezért: ,,Aki magáénak mondhatja a Fiút, annak van élete; aki nem mondhatja magáénak az Isten Fiát, annak nincs élete.'' Ha Ô nem Isten, akkor nem a Fiú, és én a világgal együtt örökre a bűnben maradok, elzárva az égtôl. Ha nem mondom elôbb, hogy Istennek Szent Anyja, hogyan mondhatom azután elkeseredés nélkül: érettünk, bűnösökért? Csak akkor vallom be bűnösségemet, miután ki mertem mondani, hogy van egy Megváltóm, és Istenem anyja az enyém. Az az asszony, aki által Ô teljesen nekem adta magát. Azért, hogy minden Ô legyen bennem. Ha kimondom: Istennek Szent Anyja, ez azt is jelenti, hogy teljes szívemmel a mindenkori vértanúk oldalára állok. Azok mellé, akik ma is ezrével szenvednek börtönökben, táborokban, elmegyógyintézetekben, csak azért, mert Jézusról tettek tanúságot, aki számukra nem mitikus hôs, nagy bölcs vagy csodálatra méltó filozófus. Jézus az Istenem. Ôérte egyesítem véremet a vérével. Vajon minden kimondott ,,Ave Maria'' ilyen hitvallásra késztet minket ? Most és halálunk óráján: valahányszor elismételjük ezeket a szavakat, a két kifejezés, a két idô közelebb kerül egymáshoz (matematikailag bizonyítható!). A két idôpont közti távolság imáról imára, napról napra, éjszakáról éjszakára csökken. Jöjj el, áldott óra, melyben a most a halál rettegett és áhított órája lesz. Neki ugyanúgy, mint nekem. Hogy is ne lenne ott ágyamnál az asszony, aki világra hozta Istenünket, hogy megszüljön az örökkévalóság számára? Az élet végén ott van az Élet. Élet Anyja, a mai estén rád bízom születésem óráját. Máriában áldani Istent annyit jelent, hogy az anyaméh bölcsôjében áldunk minden Jelenlétet. S az a bölcsô manapság oly sokszor változik sírrá... Az egy napja fogant gyermek már teljes értékű ember az örökkévalóság pályáján. A világ összes kismamájának kiáltom: Áldott a te méhednek gyümölcse! Ha befogadod, áldott vagy. Isten gyermekének lettél anyja! Az ,,Üdvözlégy'' áthatol a századokon. Milliók ajkán felfrissülve érkezik hozzám. Názáretbôl és Ain-Karembôl nemzedékek szeretetével telítve ér el engem. Mint egy vízesés, úgy rohan elém. Hány és hány embernek lehettek elsô és még inkább utolsó szavai? Az én életemet is táplálja ez a forrás. Anyám ölében ülve tanultam ezt az imát. Látom magam rózsafüzérrel a kezemben, tízévesen, a Cap Sicié sziklafalán, huszonegy évesen a liege-i kórház haldoklóinak ágyánál, huszonhárom évesen pirogban a Kivú-tavon, ötven évesen II. János Pállal és kétszázötvenezer fiatallal a Szent Péter-téren. Mostanában pedig az erquy-i rekettyésben. Vajon ez lesz életem utolsó imája is? Mielôtt végre meglátnám az annyira áhított arcot, amit eddig csak elképzelhettem, ha fiatal lányok ragyogóan tiszta tekintetébe néztem. S ha ezek a lányok annyira szépek lehetnek, milyen lesz majd Ô, aki minden szépség anyja, a Világosság ifjú édesanyja? Milyen kedves lehet a hangja! Istenem arca és hangja: soha még gyermek nem hasonlított ennyire az édesanyjához... Minden idôk szegényeinek imája, bárhol a világon. Ebben a percben is Jézus Vérével vérzô testvérek imádkozzák a kórházakban és a börtönök mélyén, a hideg Északon éppúgy, mint az afrikai szavannákon. Végtelen békességet ad, behinti sebeimet, két névben összefoglalható, minden szó körülöttük kering, ôk a középpont: MÁRIA...JÉZUS. Add meg nekünk, Mária, hogy úgy ejtsük ki ezt a mindenek fölött álló Nevet, ahogy Te suttoghattad karácsony éjszakáján és a kereszt tövében. Téged is kérlek, Jézus, Jézusunk, hogy azon a néven szólíthassuk édesanyádat, amelyet csak Te ejtettél ki végtelen szeretettel. * * * Efraim, harc és dicsôség testvére! Szeretet-testvér! Világosság- testvér! Engedd, hogy megáldjalak ezekért az izzó szavakért! Az embert szinte elringatják és megégetik, amikor olvassa. A fájdalmat is megjárt gyengédség árad belôlük. Tűz ég bennük, az Elôfutár tüze, kis lámpa, mely meleget ad és világít. Az éjszaka embereinek. Nagyszombat embereinek. A reménytelenség jéghegyébe fagyott embereknek. Amikor a rózsafüzér titkairól beszélsz, egyszerre látjuk Izrael pásztorainak és a nemzetek királyainak tekintetét: szegénység és dicsôség, egyszerűség és bölcsesség, végtelen egyszerűség és szenvedélyes keresés. Éjszakádban egy angyal vehetett körül dicsôségével. Miközben te a nyájadra vigyáztál. Fölkeltél, kerestél. Mit kerestél? Egy gyermeket, a Gyermeket és édesanyját. A Gyermeket, aki minden embert visszaad gyermekségének. Mária szeret téged gyermeki tekintetedért! Imádod az Újszülöttet. Hirdeted. Itt vagy vigasztalás angyala, hogy megnyugvást hozz azoknak, akik számára sötét az éjszaka a kínok kertjében. Talán ugyanaz az angyal, aki így szól a kenetet vivô asszonyokhoz: ,,Menj, és mondd el testvéreidnek, hogy Ô az Atyánál van, vagyis a szívetekben.'' Efraim testvér, légy továbbra is Jézus barátja Betlehemben, a Getszemáni-kertben és a húsvéti feltámadásban, értünk, szegényekért! Testvéred, Daniel-Ange ======================================================================== A rózsafüzér titkai Rózsakert Máriának Úgy tekintsetek Máriára, mint kisgyermek az édesanyjára! Ha fáj valamije, gyorsan odaszalad az anyjához, nem is annyira a gyógyulás érdekli, hanem az, hogy anyja megsajnálja és megsimogassa. Az anya megsimogatja és beköti a sebét, a gyermek pedig örül, megnyugszik, a gyógyulás miatt nem aggódik. Anyja megcsókolta, kedvesen vigasztalta, s neki ennyi elég. Tiszteletreméltó François-Jacob Libermann ======================================================================== Elsô örvendetes titok: Az angyali üdvözlet Mária fehér koronája A titok gyümölcse: Az alázat Itt és mindenütt ujjong a teremtés, az angyalok seregei és az egész emberi nem, ó, kegyelemmel teljes. Ó, szent templom, Ige Paradicsoma, szüzek büszkesége, általad testesült meg Isten és született meg gyermekként az Örökkévaló. Méhedbôl valóságos trónt készített: nagyobbá tette, mint az egeket. Benned ujjong az egész teremtés, ó, kegyelemmel teljes. Dicsôség neked! Damaszkuszi Szent János Testének köntösét úgy terítette ránk, mint egy sátrat, mint egy tabernákulumot, amelyben földi utunk során lakozunk, hogy amikor véget ér a száműzetés, megismerjük testünk mennybevételét és megváltását. Kerestük Ôt a pásztorok között, vártuk a királyi palotákban, s megtaláltuk a Lélek árnyékában és alázatos szolgálóleányának igenjében. Elôbb létezett mint mi, még mielôtt a világosság lett volna, Ô már ott volt az Atyában elrejtve, mint Isten Igéje és szívének szeretete. Kiszolgáltatta magát a világ sötétségének, és az Ige testté lett. Hét szót ejtett ki, és hét nap vált el az éjszakától az élôlények sokaságával. Majd teremtett egy újabb napot, amelyen Mária, az Ô teremtménye kimondott egy szót, és a Teremtô édesanyja lett. Az elsô Ádám álmából életre hívta az élôlények anyját, s az új Éva éberségére bízta az új Ádám álmát, mert az Ige gyermekké lett. Máriában élt, mielôtt közénk jött volna. Boldog az az ember, aki megválaszthatja édesanyját, s aki az ô csendjében találja meg az újjászületés hatalmát. Mert Mária a Testnek és valamennyi tagjának az édesanyja, akiket még ma is világra hoz. Békesség veled, kegyelemmel teljes, igazgyöngy, aki rabul ejtetted Isten tekintetét, s Ô rátekintett alázatos szolgálójára. Békesség titkos örömöd teljességének, Isten téged választott ki az asszonyok közül, hogy minden kegyelem közvetítôjeként adjon nekünk. Ó, Istenünk, vezess minket a Tisztaságos imái által, hogy elfogadjuk a megtisztulást, az alázat és a tisztaság forrását a lelki menyegzôre, hogy az Ige a mi lelkünkben is olyan bensôségesen öltsön testet, mint Máriában. Ó, Mária, tedd szeplôtelenné lelkünket! Ebben a titokban Isten bölcsességét szemléljük, amely az emberek számára ôrültség, mert a természet minden törvényét felborítja: Az, aki mindent átfog és akit semmi nem fogadhat magába, eljött egy asszony testébe. Ó, Isten ôrültsége, jöjj, és zavard össze az ember bölcsességét! Jöhet valami jó Názáretbôl? A kô, amit az építôk elvetettek, szegletkôvé lett; az Úr alkotta, és műve csodálattal töltött el minket. Soha ne felejtsük el, hogy a szenvedô emberiség legsötétebb helyei az Ige megsebzett testének kitüntetett részei! ======================================================================== Második örvendetes titok: Mária és Mária fehér koronája Erzsébet találkozása A titok gyümölcse: A testvéri szeretet Ó, Máriában élô Jézus, jöjj, és élj szolgádban, szentséged Lelkében, hatalmad teljességében, útjaid tökéletességében, erényeid igazságában, isteni titkaid egységében, uralkodj minden ellenséges hatalom fölött Lelkedben, az Atya dicsôségére! Jean-Jacques Olier Az erô Lelkének indítására Mária sietve feláll. A Léleknek engedelmeskedve nem tartja meg magának a Király titkát. Minden missziós tűznek, minden Isten utáni vágyakozásnak ô az édesanyja. Sietve, a szeretet türelmetlenségében, a találkozás utáni szomjúságban. Jézusnak ez az elsô utazása. Rejtve marad, mint késôbb az ostyában. Mária az elsô szentségtartó, és szent az a föld, melyet lába érint, s amely minden teremtménnyel együtt szabadulásért sóhajt. Mindent betölt az örömujjongás, a boldog remegés. Hozsanna, ments meg minket, az út mentén meghajolnak a pálmaágak: ,,Áldott, aki az Úr nevében jön!'' Mária elhagyta a jeruzsálemi dombokat, a Golgotát és az Olajfák hegyét, s a Szôlô Forrásánál ereszkedik le. Felhangzott a galamb hangja, és földünkön megjelentek a virágok. A Lélek jegyesének tisztaságos hangja felébresztette a Vôlegény barátját, aki maga is örömtáncba kezd Erzsébet méhében. A Szűz hangja a Szentlélek kiáradása. Milyen szép az új emberiség kezdete: a Lélek átlát a testen. Keresztelô János már anyja méhében felismeri Azt, akit a Jordán partján is fel fog ismerni, és felkiált örömében: Íme az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit! Erzsébet is fennhangon szól, az Úr édesanyjának nevezi Máriát. Az értelem Lelke által ismerte meg Isten gondolatait. Uram, küldd el a világnak a szeretet új pünkösdjét, hogy mindenki megismerhesse szíved titkait! Ó, Mária, még majdnem gyermek vagy, de szavaid bátrabbak és hatalmasabbak, mint amiket a pünkösd napjaiban az apostolok fejedelme ki fog mondani. Hallgatásod megérett, és az Ige növekszik benned. Látogatásodban kiérdemelted az Apostolok Királynéja címet. Ó, végtelenül alázatos Mária, a legvilágosabb és legcsodálatosabb próféciákat mondod ki Fiadról, a Messiásról, meghaladva Izajást vagy Jeremiást, a legnagyobb prófétákat. Magnificatodért megérdemled a Próféták Királynéja címet. Ó, Mária, Királynô és Édesanya, te ôrzöd azokat az ígéreteket, melyeket Ábrahámon keresztül Isten örökre megígért népednek, Izraelnek. Légy Isten emlékezete a szívünkben, hogy szüntelenül imádkozzunk az ígéretek beteljesedéséért! Ó, Mária, örömünk oka, te megosztottad örömödet unokanôvéreddel, Erzsébettel. A váratlan találkozást a kölcsönös szeretet csendes boldogságának nyugalma követte, hiszen három hónapon át vele maradtál, amíg meg nem szülte gyermekét; az Úr szolgálóleánya az emberek szolgálóleánya lett. ======================================================================== Harmadik örvendetes titok: Jézus születése Mária fehér koronája A titok gyümölcse: A szegénység Örvendezz, emberek Leánya, ki Isten Anyja lettél, Örvendezz, Isten Leánya, ki az emberek Anyja lettél, Örvendezz, menyegzô titkának Szüze, Örvendezz, anyaság titkának Szüze, Örvendezz, ki felöltöztetted a mezítelen Jézust, Örvendezz, ki születésétôl tápláltad Ôt, Örvendezz, ki egy idegen világban ringattad, Örvendezz, ki megmentetted Ôt üldözôitôl, Örvendezz, el nem jegyzett jegyes! Akathisztosz himnusz Isten csak egyetlen úton jöhetett a világba: a gyermeki úton. Megmutatta nekünk az utat, hogy mi is ezt kövessük. Isten gyermekké lett az emberek kezében, hogy az emberek is gyermekké legyenek az Ô kezében. Mert gyermek született, fiú adatott nekünk. Örvendezzünk, hogy saját gyermekünkként fogadhatjuk a kis Jézust, ringassuk szívünkben, valahányszor magunkhoz vesszük az Eucharisztiában, s Ô meg fogja gyógyítani gyermekkori sebeinket. Urunk, nem vagyunk méltók rá, hogy belépj lelkünk szennyes istállójába, de Te akartál itt megszületni, Isten számára csak a megsebzett, megtört szívben van hely. A legutolsó helyet választotta, és mi éppen ott vagyunk. A nép, mely sötétségben járt, ragyogó fényt látott, pedig éjszaka volt, karácsony éjszakájában világított egy csillag azoknak, akik kerestek, s a tisztaszívűekben kiáradt a világosság. A többiek nem láttak semmit. Mária karjában tartja gyermekét, mintha a Pietŕ elôképét látnánk. Bepólyálta és lefektette a betlehemi barlangban; így fogja lepelbe takarni és sziklasírba fektetni a halott Jézust is. A világ minden tudománya leborul a Gyermek elôtt, és meghajol az egyetlen szükséges tudománynak, a szeretetnek. A napkeleti bölcsek megértették, hogy ezentúl egyetlen csillag fogja vezérelni a világ sorsát, a felkelô Nap, aki meglátogatott minket. A próféták megjövendölték: ,,Az ökör ismeri a gazdáját és a szamár urának istállóját'', azután: ,,Két állat között fekszel majd''. Ó, Jézus, béke Fejedelme, az állatok meglátták a kiengesztelôdés napjának eljövetelét, vezess vissza a földi Paradicsomba, ahonnan a bűn kiűzött minket! Az emberek között elsôként a szegényeké az örömhír; királyi kiváltságuk, hogy angyalai által meghallják Isten hangját, meglássák az égi fényt, és a legteljesebb kiszolgáltatottságban, egy kisgyermek alakjában felismerjék a Magasságbélit. Énekeljük együtt a Kelettel: ,,Isten vezeti a bölcseket, hogy arannyal, mirhával és tömjénnel hódoljanak, megjövendölve a harmadnapra való Feltámadást. Arannyal köszöntik a világ Királyát, tömjénnel a mindenség Istenét, és mint a háromnapos halottakat, mirhával, Ôt, a halhatatlant.'' Ó, ég és föld Teremtôje, szegénységeddel és végtelen gyöngédségeddel birtokba veszed örökségedet. Ó, Gyermek Jézus, szeretet Királya, add, hogy Igédet hallva örvendezhessünk örökségünknek: ,,Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld.'' ======================================================================== Negyedik örvendetes titok: Mária bemutatja Mária fehér koronája Jézust a templomban A titok gyümölcse: Az engedelmesség Ilyen tanúk között, ó, Istenem, a csendes Ige néma Anyja a nagylelkű csend tökéletes áldozatát ajánlotta Neked; a teljesség lakott szívében. Santeul Gyermek volt, és megtanulta a fiúi engedelmességet. Elôször Szűz Máriától, aki alávetette magát a mózesi törvénynek, s ezzel mutatott neki példát. Pedig Mária nagyobb volt, mint a jeruzsálemi templom, hiszen kilenc hónapon át magában hordozta az élô Templomot. Ó, a felajánlás csodálatosan tiszta öröme! Mária a karjában viszi gyermekét, és úgy mutatja be a papoknak, mint felajánláskor az ostyát, hogy az Élet Kenyerévé és az örök Királyság Borává változzék. Isten szeretettel nézi a felajánlást és kegyesen elfogadja, mennyire örül, hogy annak a Szűznek kezei tartják, akit minden bűntôl megóvott. Ajánljuk fel magunkat mi is jó illatú áldozatként Istennek, Mária kezébôl! Az elsôszülött megváltásának szertartása szükséges volt Annak, aki vérével fogja megváltani Izraelt valamennyi bűnétôl? Miért kellett kiváltani a templomi szolgálatból Ôt, aki az új szövetség fôpapja lesz? Azért, mert Jézus mindenben úgy akart tenni, mint egy ember, kivéve a bűnt. Az igaz József kezében viszi a két galambot, ami a megtisztuláshoz kell; így kívánták ezt a szegény családoktól. Lelkében béke és csend lakik, Dávidnak ez a fia nem gôgös szívű. Egyszerű ember volt, akinek tetteit nem kísérték csodajelek. Tanuljuk meg a Szent Családtól az alázatot és az engedelmességet az Egyház valamennyi törvényével szemben, hogy Isten országában nagyok lehessünk, hogy Jézus ígérete szerint mi magunk is templomaivá válhassunk: ,,Aki szeret engem, az megtartja tanításomat, s Atyám is szeretni fogja. Hozzá megyünk, és benne fogunk lakni.'' Akik a Lélektôl születtek, felismerik a világosság gyermekeit, és Máriát végtelen öröm tölti el, amikor meghallja Isten emberének, az öreg Simeonnak énekét. Anyai szívében túlcsordul a szeretet, gyermekét már az életénél is jobban szereti. Minél nagyobb a fájdalom, annál mélyebben ver gyökeret az öröm. A szeretet az, hogy örömmel szenvedünk. A te lelkedet is tôr járja át, hogy sokaknak kiderüljenek titkos gondolataik. A szenvedésnek megváltó ereje van. Fogadjuk mindig hálaadással! Simeonban megláthatjuk azt az igaz zsidó lelket, aki felismerte látogatásának óráját: ,,Bocsásd el, Uram, szolgádat, szavaid szerint békében, mert látta szemem üdvösségedet.'' Imádkozunk, hogy Izrael minél hamarabb felismerje dicsôségét a Sion leányától született Gyermekben. Ó, Jézusom, gyermekséged misztériumában befogadjuk a világosságot, amelynek minden népet meg kell világítania. Látogasd meg a bűn sötétjében élôket, azokat, akik nem Isten képmását látják a gyermekek arcában, s Heródes ôrületével gyilkolják az ártatlanokat! ======================================================================== Ötödik örvendetes titok: Mária megtalálja Mária fehér koronája Jézust a templomban A titok gyümölcse: Vágyakozás Isten után A fia gyógyulásán ujjongó anyával, a fészekbôl kiesett picinyét hívó madárral, az esô itatta, éledô fűvel, az elvesztett csókkal, a visszakapott szerelemmel, s a koldussal, ki pénzére lel: köszöntelek, Mária. Francis Jammes Isten tizenkét éves, az Örökkévaló tizenkét éves. Ez a paradoxon még mélyebben vezet be minket az üdvösség legnagyobb misztériumába: Jézus valóban ember és valóban Isten. Valóságos Isten, aki a valóságos Istentôl született. Emberi mivolta egyértelmű a családja számára, istenfiúságát pedig most fogja megerôsíteni. Leszállt az éj, és Mária retteg. Most elôször nincs vele a fia, akinek jelenléte idáig számunkra elképzelhetetlen módon mindenek fölött betöltötte. Átéli, hogy ez az emberi hiány egyben Isten hiánya is. Ó, Mária, imádkozók Anyja, légy velünk a sötétség idején! Mária Istennek ajánlotta gyermekét, amikor bemutatta a templomban, s az Atya örömmel fogadta az adományt. Sokszor meglepôdünk, amikor Isten meghallgatja kéréseinket. Legyünk bizalommal, Isten cselekszik: ha elvesz valamit, csak azért teszi, hogy még többet adjon cserébe. Miért nem megy Jézus a szülei elébe? Késôbb ezt fogja tanítani: Aki keres, az talál. Miért rejtôzik el, miért vonja meg kegyelmeinek gazdagságát azoktól, akik szeretik Ôt? Csodálkoznak majd, amikor rátalálnak, mert meglátják nagyságát. Isten azért rejtôzik el, hogy keressük, és ha rátalálunk, még többet lássunk meg belôle, mint azelôtt. Mária és József három napig kereste Jézust a városban és környékén: Láttátok, akit a szívünk szeret? Hová tették az én Uram testét? A nagyszombati kétségbeesés elôképe a húsvéti örömöt is megelôlegezi: három nap után megtalálták fiukat a templomban, amely az Ô Testébôl fog újjáépülni. Az Ige tizenkét évig hallgatott, és most elôször beszél Annak nevében, aki elküldte Ôt, hogy megkeresse Izrael házának elveszett bárányait. Még tizennyolc éven át a csendbôl fog táplálkozni, amit csak azért tört meg, mert Isten házában olyan tűz töltötte el, amit nem tudott magában tartani. Fiam, miért tetted ezt? Mária kérdése a kereszten visszhangzik majd: Atyám, miért hagytál el engem? Fiam, miért hagytál el engem? Ez a miért nem szemrehányás Istennek, a szeretet szól belôle. Ez a miért a hogyan változata. Hogyan válik ez valóra? kérdezi Mária. S a válasz megadja az isteni megoldást mindenre, ami az embernek lehetetlen. Mária elvesztette a Fiát, és megtalálta Isten Fiát. Imádkozzál érettünk, lemondásnak Anyja! Mária és József azonban nem értette meg Jézus válaszát. A Szent Szűz látta Isten terveit, a Lélek betöltötte ajándékaival, de mindig eljön az az óra, amikor minden bizonyosság ellenére a puszta hit útját kell választanunk. Imádkozzál érettünk Mária, hitünk példaképe! Életünk nem a véletlen gyümölcse, semmi nem történik velünk Isten engedélye nélkül. Még ha az adott pillanatban nem is látunk világosan, a Szűzanya példájára forgassunk szívünkben minden eseményt, mert minden a javukra válik azoknak, akik Istent szeretik. ======================================================================== Elsô fájdalmas titok: Jézus vérrel Mária vörös koronája verejtékezik a Getszemáni-kertben A titok gyümölcse: A bűnbánat Az anyja mellett haldokló kisfiúval, miközben gyermekek mulatnak játékukkal, a zuhanását kérdô meglôtt madárral, a maró szomjúsággal és éhséggel, a pusztító, égô ôrülettel: köszöntelek, Mária. Francis Jammes Isten boldoggá akarta tenni Ádámot, ezért neki adta az Édenkertet. A rettenetes éjszakán, melynek boldogságunk a tétje, a második Ádám önként lép be a kínok kertjébe, átadja szívét, testét, lelkét, hogy kisajtolják belôle a gyógyulás olaját. Szolgai alakot öltött, kiüresítette magát, és hasonló lett az emberekhez. Részese lett a szenvedésnek, amellyel szemben az ember tehetetlen. De Ô még jobban megalázta magát, és soha senki nem fogja tudni elképzelni Isten éjszakáját: a végtelen világosság belemerül a bűn feneketlen mélységébe, mintha a hatalmas izzó nap hirtelen a tengerbe zuhanna. Micsoda megrázkódtatása Krisztus egész lényének! A szeretet kelyhébôl adott nekünk inni, a vérbôl, amely tisztára mos és gyógyít, mi pedig bűneink végtelen sokaságával töltöttük meg ezt a kelyhet. A pohár, mely isteni ajkához közeledik, ezerszer keserűbb, mint az ecet, amit a Kálvárián iszik majd. Atyám, ha lehet, múljon el tôlem ez a pohár... Jézus gyengének mutatkozik emberi mivoltában, ereje fogytán, rengeteg a kín, amely a lelkét gyötri. Úgy érzi, hogy egy újabb megpróbáltatást talán már ki sem bírna, de gyôz benne a szeretet, s a vágy, hogy elhozza számunkra a megváltást. Legyen meg a te akaratod... Isten akarata összekeveredik szeretetével. Ez az egyetlen dolog, amit meg kell ôriznünk szívünkben a megpróbáltatások, a betegségek, a szenvedések idején. Isten akaratához igazítani a mi akaratunkat, s szeretetéhez a szeretetünket. Nincs olyan emberi szenvedés, melyet Jézus meg ne ismert volna ebben az iszonyatos órában. Átéli a legsúlyosabb lelki betegségben szenvedôk szorongását, minden létezô ördögi hallucináció megkísérti. Vérrel verejtékezik. Add meg nekünk, Jézus, hogy gyöngéden szeressük azokat a betegeket, akik a leginkább hasonlítanak Rád a szenvedésben! Egy órát sem tudtatok velem virrasztani. Isten szelíd Báránya nem szemrehányásként mondja ezeket a szavakat, hanem próféciaként: a lélek kész, de a test erôtlen. Ha majd eljön a Szentlélek, egyesíteni fogja a tanítványokat a Mester Passiójával a világ megváltásáért. Ó, Uram, kínjaid még tovább nôttek, amikor láttad, hogy áldozatod hiábavaló lesz azoknak, akik visszautasítják, s hogy mennyi összecsapott és szentségtörô misét fognak bemutatni. Elkeseredésed hatalmas szeretetet ébreszt bennünk Irántad, s meggyűlölünk minden bűnt. Jézus ,,bűnné'' tette magát. Uram, életem szentségével nem tudtalak követni, de Te eljössz hozzám a bűnbe, azt mondod, hogy magadra vetted ezen a szörnyű éjszakán, s így szabad vagyok Isten gyermekeinek világosságában. ======================================================================== Második fájdalmas titok: Jézust Mária vörös koronája megostorozzák A titok gyümölcse: Érzékeink megtisztulása Mennyit szenvedett a vadrózsa Mire virágot hozott Bíbor rózsát bíbor rózsát Mennyi tövis drága fejeden S vér csukott ajkadon Bíbor palástodon bíbor palástodon. És a házakon túl a zöldellô rétek, a táncoló bárányok, a kövek közt nevetô csendes patakok, a rügyezô fák, a szerelmesek mind ezt suttogják a levegô ezt rezgi hogy a szeretet virágzik megnyíló testeden, megnyíló testeden. (A szív felajánlása) Isten megszentelte az ember testét, amikor saját szájával lehelt belé életet. Fiát azért küldte el hozzánk, hogy végleg megmentse a testet, nem pedig azért, hogy elpusztítsa. S mit tettünk mi Isten testével? Itt áll kiszolgáltatva a gyalázkodásnak és az ütlegelésnek. Ó, Uram, könyörülj a hóhérokon és az áldozatokon! Összekötözték a Teremtô kezeit! Mindenütt kínozzák az embert, kezed alkotását, sátáni dühvel törik össze a művészek ujjait, az ember elpusztítja azt, ami a legszebb az emberben. Jézusom, letépték Rólad a bíborpalástot, amit csúfságból adtak Rád. Hamarosan vérbe öltözöl, Testedet ezer seb borítja majd. Amikor a hóhérok tombolnak, senki sem áll ki melletted az emberek elôtt, s Te szégyenkezel miattuk az angyalok elôtt, véreddel szégyenkezel. Az ostorozás az ütések számától és az elítélt erejétôl függôen halállal is végzôdhetett. Pilátus a középutat választotta, hogy eleget tegyen az igazságnak és az igazságtalanságnak is. Határozatlanságával még sokkal több bajt és szenvedést hozott Jézusra. Csak a rabszolgákat szokták megostorozni, s Jézus értünk szenvedte el mindezt, hogy megváltson minket a bűn és különösen a test rabszolgaságából, amely megcsúfolja az emberi szerelem végtelen szépségét, az Istenünk szívébôl eredô tökéletes szeretet mását. Csak a korbács suhogását, a hús repedésének tompa zaját hallani, és a bárányok bégetését, amelyeket majd leölnek az ünnepre, s már most érzik a halál közeli gyôzelmét. Ó, Istenem, add meg nekünk, hogy észrevegyük a legkisebb szenvedést is, és egyesítsük Fiad szenvedésével! Egy anya mindig felismeri gyermeke panaszát, még akkor is, ha távol van tôle. Mária nem látott, de minden ütést hallott, minden ütés a szívébe hasított. Ó, tisztaságos Szent Szűz, Te végigszenvedted, amikor Fiadat ostorozták, ôrizz meg minket a test bűneitôl! Szeplôtelen Szűz, Te tudtad, hogy Jézus minden sebe gyarlóságaink váltsága, láttad, hogy bűneink még élesebben csattannak a hátán, mint a korbács szíja, s szaggatják az emberek legszebb gyermekének testét. Add, hogy lássuk, ha fájdalmat okozunk, s megértsük, hogy ezzel Fiad kínjait növeljük! Bocsánatot kérünk gyengeségeinkért, és tudjuk, hogy a Te irgalmad kimeríthetetlen forrás, szenvedésed nem ítél el, hanem szeretetre hív, amivel nem fogunk többé visszaélni, ha megértjük, milyen hatalmas árat fizettél, hogy megments minket az ítélettôl. Istenünk, Te mindent bölcsességgel és szeretettel alkottál meg, s azért adtál nekünk testet, hogy szeressünk vele, hogy szereteted templomává tegyük. Add, hogy Jézus megostorozott testének sebei és Mária meggyötört szíve természetfölötti tisztaság forrásává legyenek számunkra! ======================================================================== Harmadik fájdalmas titok: Jézust tövissel Mária vörös koronája koronázzák A titok gyümölcse: A lélek alázata Mária megszôtte a dicsôség ruháját, és visszaadta ôsatyánknak. Ádám fák mögé rejtette mezítelenségét, most azonban tisztaság, erény, szépség díszíti. Asszonya a földre rántotta, de leánya fölemelte, az ô segítségével hôsként áll fel. Éva és a kígyó csapdát ástak, amibe Ádám beleesett. Mária királyi gyermekével együtt föléje hajolt, és kiszabadította a mélységbôl. A szűzi szôlô fürtöt termett, melynek édes nedve visszaadja az örömöt a megtört szívűeknek. Szent Efrém Izrael kért egy királyt, hogy olyan legyen, mint a többi nép a földön, és Isten szíve szerint való királyt adott neki: Dávidot. Dávid Fia a szívünkön akart uralkodni, mi pedig tövissel koronáztuk meg, és gúnyolódva adtuk kezébe a jogart. Jézus azt válaszolja Pilátusnak: ,,Te mondod, hogy király vagyok.'' Szenvedélyesen szeret minket, ezért nem nézi a maga szenvedését, nyugalommal teljesíti be Izajás próféciáját: az üdvösség ruhájába öltöztetett, s az igaz élet köntösébe burkolt, mint a vôlegényt, aki koszorút visel... Izraelben a király az, aki ítéletet hoz. Jézus királyi bíbort visel, fején vér-korona, de nem mond semmit, egyetlen ítélô szó sem hagyja el ajkát. Mitôl félnénk hát az ítélet napján? Semmitôl, mert kiömlô vére megítél minket, s egyben meg is szabadít a kárhozattól. Képzelhetnénk irgalmasabb szívű bírót? Olyat, aki méltóbb nála a szeretetre és a hálára? Annyiszor megbocsátott nekünk, hogy csak szerethetjük. Megvertük, megpofoztuk, kigúnyoltuk Istent! Szeretete leplet borít vétkeink sokaságára, különösen a legsúlyosabb bűnökre, melyek stigmákként csúfítják Jézus meggyalázott arcát. Ütések záporoznak testedre és lelkedre; leköpdösnek, kigúnyolnak. Te hallgatsz. Olyan lettél, mint egy szivacs, amely magába szívja a gyűlölet áradatát, hogy többé ne az emberekre ömöljön. Ó, Jézusom, taníts meg minket az ,,erôszakmentességre'', ami nem más, mint a minden áron való szeretet. Töviskoronával megkoronázták, szeretetét gyűlölettel visszautasították. A tövisek mély sebeket ütöttek a fején, de még inkább a szívében. Így fog megjelenni Alacoque Szent Margit Mária elôtt is, hogy megmutassa irgalmát: ,,Íme a szív, mely annyira szerette az embereket.'' Miért ez a tomboló düh? Jézus ellenségeinek nem volt elég, hogy megöljék, mindent elkövettek, hogy elpusztítsák és meggyalázzák mindazt, ami az emberben Istenhez hasonlít. Imádkozzunk üldözött testvéreinkért, akiket Krisztusért csúfolnak meg! Gyöngéd szeretettel koronáztál meg minket, s mi nap mint nap körülfonjuk kín-koronádat gôgös cselekedeteinkkel és gondolatainkkal. Súlyos bűnt követünk el, mert Isten helyett akarunk gondolkodni. Add meg nekünk, hogy alázatosan fejet tudjunk hajtani, ha bántás vagy megaláztatás ér minket, hogy kiérdemeljük a tanítvány nevet! Amikor ostoroztak, a test bűneiért szenvedtél: akkor a tömeg csak nézte, hogy mit csinálnak kínzóid. Most, hogy gôgbôl elkövetett bűneinkért szenvedsz, már együttműködik a hóhérokkal. Ó, Istenünk, Te megbocsátod minden bűnünket, de a gôgösöknek ellenállsz. Jézus, Te látod az Atyát, bár szemedet bekötötték; kérünk, gyógyíts meg minket vakságunkból! Te olvastál a szívekben, a háztetôkrôl hirdetted, amit lent csak suttogtak, mégsem akartad megmondani, hogy ki ütött meg. Add, hogy ne lássuk meg, ha bántanak minket, s szemünk csak a Te ártatlanságodra tekintsen! ======================================================================== Negyedik fájdalmas titok: Jézus a Mária vörös koronája keresztet hordozza A titok gyümölcse: Türelem a megpróbáltatások idején Az anya Fiára tekint, az Egyház Megváltójára, Lelke hozzá rohan, mint a haldokló katona kiáltása. Mária ott áll Isten elôtt, és neki ajánlja lelkét. Szívében nincs elutasítás vagy menekülés, Szívét tôr járta át, de mindent elfogad, mindennel egyetért. Paul Claudel Jézus felveszi a keresztet, nagy világosság árad rá, melybôl visszanyeri erejét. Keresztje által Isten bölcsességében osztozik, aki a világ szemében ôrültségeket választ, hogy összezavarja a bölcseket. Ne legyünk bölcsek magunk elôtt, legyünk a világ szemében ôrültek Istenért! Jézus lelkét áradó öröm emeli fel, ami erôsebb, mint a fájdalom; boldogsága, hogy az Atya akaratát teszi, s beteljesíti az Írásokat. Hallja, hogy az angyalok ujjonganak végtelen örömükben, mert a bűnösök hatalmas tömege fog bűnbánatot tartani Krisztus dicsôséges keresztje láttán. A kereszt alakja egy szélesre tárt karú, védtelen embert formál. Jézus, aki mellôl elmenekültek a tanítványai, újra megtalálja szenvedésének értelmét. Mennyire szereti keresztjét! Senki sem szeret jobban, mint aki életét adja barátaiért. De hol vannak az emberek? A jót és a rosszat megkülönböztetô tudás fája az egész emberiség vesztét okozta. Jézus forró áhítattal öleli át a keresztet, amely a szeretet tudásának fája, s amely rengeteg ember szabadulására emeltetik fel. Maga Jézus lesz az Atya szeretetének látható gyümölcse mindenki számára. Jézus, a valóságos ember elôször esik el, és kóstolja meg a Paradicsomból kiűzött Ádám keserűségét. Az elsô ember bukása felborította a világ rendjét, s a gyógyulás csak Jézusban jöhetett el, aki az elsô bukás után rögtön feláll. Jézus, akiben benne lakik az Atya minden szeretete, másodszor esik el. Megfizeti Dávid, a messiás-király bukásának árát, megfizet mindazokért, akiket kiválasztott és megkülönböztetett szeretettel szeretett, értünk is, akik lélekben készen állunk, de testünk gyenge. Megjelent az égen egy sárkány, és farkával lesöpörte az ég csillagainak egyharmadát. Jézus harmadszor is elesik. ,,Péter, még mielôtt a kakas megszólal, háromszor tagadsz meg engem.'' Imádkozzunk forró áhítattal azokért a csillagokért, akiket az Atya az Egyház egére állított: a papokért és mindazokért, akiket szentségre hív. A fájdalom találkozik a szeretettel, a szeretet a fájdalommal, a szenvedés az együttérzéssel, Jézus találkozik anyjával. Teljesen egyek ôk a fájdalomban és a megváltás örömében is. Mária az elsô, aki felajánlja szenvedését, hogy Jézus szenvedésével egyesítse. Senki sem vállalhatja a kereszthalált Jézus helyett, de mindazoknak, akik követni akarják, azt ígérte, hogy vele együtt kell majd hordozniuk keresztjüket. Mint Cirenei Simonnak, nekünk is jut egy rész a keresztbôl, öleljük át, ahogy Urunk tette! Jézus arcán Atyjának végtelen szépsége jelenik meg, azok az isteni vonások, melyeket a Teremtôvel kiengesztelôdött emberiségnek is viselnie kellene, hiszen Ô csak tökéleteset alkotott. Isten szépsége sárból, vérbôl, verejtékbôl és köpésekbôl rajzolódik rá Veronika kendôjére. ======================================================================== Ötödik fájdalmas titok: Jézust keresztre Mária vörös koronája feszítik A titok gyümölcse: A bűntôl való irtózat A kereszt a legbölcsebb könyv, amit csak olvashatunk. Azok, akik nem ismerik, tudatlanok, még ha a világ összes könyvét olvasták is. Csak azok lehetnek igazán bölcsek, akik szeretik a keresztet, rátekintenek és egyre mélyebben merülnek ismeretébe. Bár ez a könyv nagyon keserű, akkor örülhetünk a legjobban, ha ezekbe a keserűségekbe merülünk. Minél többet tudunk róla, annál inkább meg akarjuk tartani. A kereszt iskolájába nem lehet beleunni. Mindent megtudunk belôle, amit tudni akarunk, és soha nem elég, amibe belekóstolunk. Vianney Szent János Jelet adok nekik... és hirdetni fogják nevemet a nemzetek között. Minden prófécia Jézushoz vezet, aki két kitárt karjával ég és föld közé rajzolta azt a jelet, amely meggyógyítja a bűn kígyóinak marásától szenvedô lázadó emberiséget. Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek! Atyám, gyermekek ezek, de én vagyok a legidôsebb Fiú, az elsô egy új nemzedékbôl, aki meg fog Téged vigasztalni. Nem tudják mit tesznek, hiszen önmaguk és Istenük ellen cselekszenek, Atyám, bocsáss meg gyermekeidnek, ahogy én is megbocsátok nekik! Bizony, mondom neked, még ma velem leszel a Paradicsomban. A sötétség mélyébôl felragyog a világosság, a szenvedésbôl a vigasztalás, az evilági halálból az örök élet. Jézus örömmel fogad minden Isten utáni vágyat, bárkitôl jöjjön is, és azonnal meghallgatja. Íme, a te Anyád. Asszony, íme a fiad. Jézus egyetlen panaszos szót sem hallat, elôször elvakult hóhéraira, azután a hozzá fohászkodó emberiségre, végül szeretteire gondol. A szív titka és gyöngédsége: legkedvesebb tanítványa még szorosabb gyermeki kapcsolatba kerül vele. Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem? Azért ejti ki ezeket a szavakat, hogy többé egyetlen ember se tudja kiejteni ôket. Az Atyára hagyatkozó Fiút az Atya magára hagyja a szeretet oltárán. Ettôl kezdve már semmi nem fog elválasztani minket Isten Jézus Krisztusban megtestesült szeretetétôl. Szomjazom! Isten mélységeibôl fakad fel ez a kiáltás. Szomjazom rád, elutasítottam az italt, amivel kínáltok, de téged nem vetlek el, mert kimondhatatlanul vágyakozom utánad. Szomjúságom a te szomjúságod lesz, szenvedélyesen fogod szeretni a lelkeket, és csillapíthatatlan lesz benned a szomjúság egészen a világ végezetéig, amikor majd együtt isszuk meg az új Kána borát. Elvégeztetett. Kis Szent Teréz Jézus szavainak visszhangjaként fogja mondani szenvedéseinek végén: ,,Istenem, felülmúltad minden várakozásomat.'' Minden elvégeztetett, a világ megváltása beteljesedett a szeretet kimeríthetetlen misztériumában, amelyben ha Isten hívására elveszítjük önmagunkat, megtaláljuk az életet. Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet. Ezt az imát Jézus Szűz Máriától tanulta, zsoltárversek, melyeket a gyermek minden este elismételt elalvás elôtt. Az érett ember nyugodt imája: nem úgy veszik el tôlem az életet, én magam adom oda. Isten gyermekeinek ragyogó szabadsága, mely a teljes önátadásban nyeri el végsô izzását. A lándzsadöféssel nem egy elítélt halálát állapították meg, hanem Isten szívét nyitották ki, hogy menedéket találjunk benne. Megnyílt egy ajtó, ami többé nem zárul be, a Mester otthont készített nekünk, hogy Vele együtt költsük el a húsvéti lakomát. Mária karjában tartja gyermekének testét. Jézus az Atya kezébe ajánlotta lelkét, imádandó testét pedig Anyja kezébe. Mária úgy sírt fölötte, mint ahogy ma az Egyházat siratja. Vigasztaljuk meg azzal, hogy egész lényünkkel átöleljük a dicsôséges keresztet! ======================================================================== Elsô dicsôséges titok: Jézus feltámadása Mária arany koronája A titok gyümölcse: A hit Ó, Szentséges Szűz, Te vagy a templom, az ajtó, a palota és a Király trónja: Te szülted meg Krisztust, szabadítómat és Uramat, a sötétségben alvóknak felkelt az igazság Napja, hogy megvilágosítsa azokat, akiket kezével a maga hasonlatosságára alkotott. Ó, tiszteletreméltó Szűz, Fiad hallgat a Te kéréseidre, légy közbenjárónk Ôelôtte lelkünk üdvösségéért! Bizánci liturgia Mária szívében gyakran elgondolkodott Jézus minden szaván, különösen azon, hogy a harmadik napon fel fog támadni halottaiból. Tôr járta át a lelkét, s a tátongó seb teljes sötétségben várt péntek éjszakától vasárnapig, hogy betöltse a húsvét fénye. A tanítványok kételkedtek, és félelmükben elbújtak. De Mária szeretete tökéletes, nem ismeri a félelmet. A tanítványok kételkednek, de Mária hisz, látja a láthatatlant, tekintete áthatol a sírbolt sötétjén. Mária, Mennyek Kapuja, nyílj meg a láthatatlan elôtt, hogy általad megláthassuk az örök életet. Ha a halottak nem támadnak fel, minden embernél szánalomra méltóbbak vagyunk. Az emmauszi zarándokok szomorúak voltak és kétségbeesettek. Mária, a reménység Anyja a nemrég hallott jó hír örömében várakozott: Krisztus feltámadt, alleluja! Halálával legyôzte a halált. Mózes Izrael népével átkelt a Vörös-tengeren, és Mirjam, Mária, a nôvére így énekelt: Az Úr megmutatta ragyogó dicsôségét, tengerbe vetette a lovat és lovasát. Mária is dalba kezd: Az új Mózes átkelt a halál végtelen vizein, s magával vitte egész népét. Éjfélkor kiáltás hallatszott: Íme, a Vôlegény, menjünk elébe! Ádám és Éva meghallotta Jézus lépteit a holtak országában, s eszükbe jutott, amikor Isten közeledett feléjük az Édenkertben. Jézus azért jött, hogy megkeresse és megmentse az elveszetteket. Az asszonyok látták meg elsôként a feltámadt Krisztust, a nô misztériuma meghajol az Egyház misztériuma elôtt: az apostolok odafutnak a sírbolthoz, és János meghajol Péter misztériuma elôtt, aki elsôként lép be a sírboltba. Az új teremtés elsô napján új viszonyok születtek. Láttak, és hittek. De mit láttak? Csak az üres halotti leplet. Hittek, mert az Úr kilépett az anyagból, amely nem tarthatta Ôt fogva. Áldott hiány, mely hatalmas erôvel ébreszti fel hitünket. Amikor majd eljössz, Urunk, fel fogunk ismerni, mert nem az anyagból ismertünk meg, hanem Lélekben és igazságban. Bocsásd be ujjadat a sebeimbe és az oldalamba! Mária vezeti kezünket, hogy felfedezhessük Krisztus valóságos sebeit Testén, az Egyházon. Megtanít minket arra, hogy egy szegényt megérinteni annyi, mintha Jézust érintenénk meg, beteget ápolni nem más, mint megvigasztalni Isten szívét. S hiszünk, mert láttunk. Ó, feltámadott Krisztus, aki a farizeusokat fehérre meszelt sírokhoz hasonlítottad, ránk nézel és így szólsz: Lelkem elgördíti a követ, mely eddig rátok nehezedett, menjetek, és feltámadásom erejével emeljetek fel minden követ, mely a halálba és a bűnbe zárja az emberiséget! Elôttetek megyek majd Galileába. A tanítványok újra halászni fognak. Eszükbe jut, hogy Jézus a vízen ment hozzájuk, s ôk azon nyomban elérték a túlsó partot. A halál többé nem halál: imádkozzunk a haldoklókért, hogy Jézussal együtt köthessenek ki Isten országában! ======================================================================== Második dicsôséges titok: Jézus Mária arany koronája mennybemenetele A titok gyümölcse: A remény A mennybe menô Krisztusban Isten felmagasztalta és jobbjára ültette az emberi természetet, tanítványainak pedig azt a parancsot adta, hogy hirdessék az örömhírt az egész földön. Krisztus ott rejtôzik minden ember arcában, különösen azokéban, akik a legtöbbet szenvednek: a szegények, a betegek, a lecsúszottak, az üldözöttek arcában... II. János Pál A föld nem tudta magában tartani az Emberfiát, semmiféle földi erô nem tartja vissza többé, az ég hívja, és megdicsôült teste ellenállhatatlanul felemelkedik. Ne tarts vissza, Mária Magdolna, ne tartsatok vissza drága tanítványaim, Atyámhoz megyek, aki a ti Atyátok is! Láttam a megnyílt eget, és Isten angyalait föl- és leszállni az Emberfia fölött. Jézus, mennybe vezetô létra, fordítsd lelkünket a csodálatos világosság felé, hogy többé már ne fordulhassunk vissza! Vonzz minket szereteteddel, mert igazi otthonunk az égben van. Amikor fölemelnek a földrôl, minden embert magamhoz vonzok majd. Jézusnak ez az ígérete a keresztre vonatkozik, és még inkább kiteljesedik mennybemenetelével, ami új, ellenállhatatlan vonzerôt gyakorol a világra. Minden embert bármilyen néphez és fajtához tartozzon Ô fog vonzani, aki szemünk elôtt ment fel a mennybe. Jobb nektek, ha elmegyek. Még egy kis idô, és nem láttok többé. Szomorúság üli meg a tanítványok szívét, de szomorúságuk hamarosan örömre fordul, pünkösdi örömre, melyet a kiáradó Lélek hoz el. Isten elmenetele olyan, mint a hullám, amely sok ezer homokszemet sodor magával: Ábrahám utódait. A tanítványok csodálkoznak, még nem tudnak osztozni az Atyjához visszatérô Fiú örömében, mert a kereszt még nem ivódott szívükbe, hogy a szeretet stigmatizáltjaiként dicsôségrôl dicsôségre haladjanak a misztikus menyegzô örök boldogsága felé. Mária meghalt önmaga számára a kereszt tövében: a tôr, mely szívét átjárta, megszabadította érzelmi kötôdéseitôl is. Tökéletes szeretettel szeret, ami annyit jelent, hogy csak Istenének, Fiának és megszámlálhatatlan gyermekének boldogsága tölti be szívét. Jézus elmegy, de nem maradunk árván; megalapította szentségeit és itt hagyta tanítványait. Ôk azonban még nem tudják, hogy hatalmukban van megmutatni Annak jelenlétét, aki most elhagyta ôket, a Kenyérben, mely szeretetével egész lényünket a dicsôség felé vonzza. Az angyalok kenyere azt a vágyat táplálja bennünk, hogy szemtôl szembe lássuk Istenünket. Mikor láthatom már az Úr arcát, mindenütt azt kérdik tôlem: hol a te Istened? Minél jobban szeretjük, s minél inkább vágyakozunk a mennyország után, annál nagyobb bennünk a szeretet Jézus földi Teste iránt. Krisztus leszállt a földre, hogy emberi testet öltsön, feltámadása után pedig felment a mennybe. Belénk íródott ez a kettôs mozgás, és arra tanít minket, hogy aki megalázza magát, az felemeltetik. A tanítványnak nem kell megvédenie vagy követelnie a neki járó helyet, tudja, hogy bár a világban él, élete már a mennyben van, elrejtve Krisztusban, aki ott ül az Atya jobbján. Mária osztozott Fia dicsôségében, ô is mennybe emelkedhetett volna vele együtt, mint Énoch vagy Illés, de olyan nagy benne az Istene iránti szeretet, hogy mindenben teljesíti az akaratát: még egy ideig a világban marad, hogy a Szent János által képviselt emberiség befogadhassa ôt. ======================================================================== Harmadik dicsôséges titok: A pünkösd Mária arany koronája A titok gyümölcse: A szeretet Ó, Istenem, mit szeretek, amikor Téged szeretlek?... Valamiféle fényt, hangot, illatot, táplálékot, ölelést; s mindezt bensômben élem át. Lelkem ragyogó fényt lát, de nem a térben, hangot hall, mely soha nem halkul el, illatot érez, melyet nem visz el a szél, ételt ízlel, melybôl bármennyit eszik, nem fogy el, s ha jóllakott, akkor sem csökken a ragaszkodása. Ezt szeretem, amikor Istenemet szeretem. Szent Ágoston Jézus ezt mondta: Én vagyok a szôlôtô, ti pedig a szôlôvesszôk. Pünkösd napján megértjük, hogy ennek a szôlônek a nektárja a Lélek tüze. Hatalmas erôvel és gyorsasággal gyújtott tüzet a földön, s kimondhatatlanul vágyik arra, hogy átengedjük magunkat a szeretet izzó parazsának. Máriában, akire Jézus fogantatásakor leszállt a Szentlélek, még nagyobb erôvel ég ez a tűz, amióta ô is végigszenvedte Fia kínjait, és lélekben részt vett feltámadásában is. ,,Régi bizalmasa,, a Léleknek, látja, ahogy a lángnyelvek leszállnak a tizenkettôre, és ô megkapja az ,,Apostolok Szája'' nevet. A bábeli torony építésekor az emberek nyelve összekeveredett, nem értették többé egymást. Az utolsó vacsora színhelyén viszont megkapták a szeretet egyetemes nyelvének adományát. Bábelben az emberek a magasba törtek, és kihívták maguk ellen az eget, de a pünkösddel leszállt rájuk az ég, hogy az egész földet betöltse. A Lélek hatására mindannyian Isten országának csodáiról tesznek tanúságot. De ahogy a világ nem fogadta be a Fiú tanúságtételét, ugyanúgy el fogja utasítani a Szentlélek tanúságát is. Mária, a Lélek jegyese, ott van az apostolok között: ô lesz a Vértanúk Királynéja. Isten semmit sem tesz anélkül, hogy elôtte ne közölné szolgáival, a prófétákkal. Ezekben az utolsó idôkben minden emberre kitölti a prófétálás Lelkét, hogy mindazok, akik a Szentháromság nevében megkeresztelkedtek, ne legyenek többé szolgák, hanem a Vôlegény barátai: papok, próféták és királyok. Isten a szeretet részegségével töltötte be népét, amit nem a nagy szenteknek tart fenn, hanem Szűz Mária legszegényebb barátainak, mert a Szentlélek siet, ha Máriát találja egy ember szívében. Vele együtt készítsük elô a szeretet új pünkösdjét a világnak! A próféták ezt hirdették: Isten a térdén fog megvigasztalni minket, és Jézus megígérte nekünk a Vigasztalót. A Lélek tüze nem pusztít, hanem felmelegíti azt, ami hideg, és meglágyítja azt, ami kemény. Emlékeztet minket Jézus szavaira: Tanuljatok tôlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű. A hét megszentelt ajándék a bölcsesség, értelem, tanács, erôsség, tudás, istenfélelem és a gyermeki szeretet lelke , amely a Messiáson nyugodott, most már minden hívô öröksége, s mi átalakulunk Benne fiúvá. Új Krisztusokká válunk, ahogy az apostol mondja: ,,Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.'' Ezt kérdeztük: Ki fogja megmutatni nekünk a boldogságot? A Lélek gyümölcse az a hatalmas és egyetlen boldogság, hogy szerethetjük Istent, s tudjuk, hogy Ô szeret minket. Magunktól nem lettünk volna képesek a nyolc boldogság szerint élni, de a Lélek gyümölcsöket termett bennünk, hogy szelídek, tiszták, jók, irgalmas szívűek és szegények legyünk... Amikor meghallották, szívük lángolni kezdett. Minden nap velük ment, a megváltottakkal. S ôk egyek voltak szívben és lélekben, mindenüket megosztották. Mária, Egyház Anyja, kérünk segíts, hogy közösségeink mindig a pünkösd tüzében éljenek! ======================================================================== Negyedik dicsôséges titok: Mária Mária arany koronája mennybevétele A titok gyümölcse: A boldog halál kegyelme Végül, a Szeplôtelen Szüzet az áteredô bűn minden szennyétôl épségben megôrzötten földi életének végén testestül-lelkestül felvette Isten a mennyei dicsôségbe. Felmagasztalta, a mindenség királynéjává tette ôt az Úr, hogy még teljesebben hasonuljon Fiához, az uralkodók Urához, aki legyôzte a bűnt és a halált. Lumen Gentium, VIII. 59. Mária a kereszt tövében Fiával együtt halt meg. Éles tôr járta át szívét, ahogyan Simeon prófétálta, s ezzel megélte az elsô halált. Ettôl kezdve már nem halhat meg, csak elalszik, mint István diakónus, aki látta a megnyílt eget és Isten dicsôségét. Mária, az új Éva nagyon sok idôt töltött ebben a siralomvölgyben. Az új Ádámnak mennybemenetelével kellett újra megnyitnia a Paradicsom kapuit, s magához emelnie a hívôk anyját, Éva leányát, az emberi nem példaképét a dicsôségbe, melyet vére árán szerzett meg. A második halál nem árthatott annak, akit az Atya kiválasztott és kitüntetett módon szeretett, megôrizve ôt minden bűntôl. Az utolsó ellenség a halál, de Te megmutatod nekünk, hogy Szűz Mária legyôzte, s a Keresztények Oltalmazójának, Reménységünk Anyjának segítségével megerôsíted hitünket. Nem akartad, hogy szented romlást lásson, márpedig ô valóban szent. Hogyan romolhatna el az, amit halhatatlannak ültettél belé? A halál a bűn zsoldja, márpedig Te minden bűntôl megôrizted a tisztaságos Szüzet. Az Énekek énekének szavaival elmondhatjuk róla: nincs rajta egyetlen szeplô sem. Gyermeki szereteteddel felemelted ôt halála pillanatában, hogy ne haljon meg. Amikor ezen a világon becsukódtak szemei, elragadtad ôt a végtelen szeretetbe és dicsôségbe. Bár nagyon vágyott utánad, ô sem emelkedhetett fel Hozzád, akár a többi teremtmény. De Te eljöttél érte, s magaddal vitted dicsôségedbe. Jézus keresztjével, a próféták végsô szavával ezt kiáltotta a világnak: Örökké foglak szeretni titeket, szeretetbôl halok meg értetek, s nyitott szívem hív titeket. Egyetlen teremtmény válaszolt az emberiség nevében: Szeretetbôl halok meg Érted, s átszúrt szívem tanúságot tesz Rólad az embereknek. Uram, Te mindent tudsz, jól tudod, hogy szeretlek. És most, hogy ô is tanúságot tett a szeretetrôl, elhagyhatja ezt a kietlen világot, beteljesítve az Írást, mely kezdettôl fogva kutatta az eljövendô megváltás titkát: ki az az asszony, aki kedvesére támaszkodva a puszta felôl erre tart? Íme itt az asszony, aki füstoszlopként emelkedik fel az Atyához, Krisztusra támaszkodva. Az Írás ezt is mondja: Ki az, aki felkel, mint a hajnal, szép, mint a hold, ragyog, mint a nap, félelmetes, mint a csatára felsorakozott hadsereg? Szép vagy, erô és tisztaság sugárzik belôled, mert Éva minden leányának nevében eltapostad a kígyó fejét. Az ôskígyó utánad vetette magát, hogy elpusztítsa gyermekedet. Ó, hűséges Szűz, életedet alárendelted az Ô életének, emberségedet az Ô istenségének, ezért a nagy sas szárnyain repített a pusztába, távol a kígyótól, s annak a sziklának méze táplált, aki megment minket. Szentséges Szűz Mária, jelenéseiddel szüntelenül arra emlékezteted testvéreidet, az embereket, hogy közel az idô, amikor mi is felemeltetünk majd a felhôkbe, ahogyan az Írás mondja. Arra hívsz minket, hogy minden erônkkel forduljunk Fiad felé, és mérhetetlen szeretettel szeressük Ôt, aki eljön értünk. ======================================================================== Ötödik dicsôséges titok: Mária Mária arany koronája megkoronázása A titok gyümölcse: Még jobban fogjuk szeretni Máriát Tudjuk jól, hogy a Szent Szűz az ég és a föld Királynôje, de még inkább Édesanya, mint Királynô, s nem kellene azt hinnünk, hogy kiváltságaival elhomályosítja a többi szent dicsôségét, mint a felkelô nap a csillagok fényét. Istenem, mennyire idegen tôle ez a gondolat! Egy anya, aki kioltja gyermekeinek ragyogását! Én éppen az ellenkezôjét gondolom, s azt hiszem, hogy vele együtt még sokkal nagyobb fénnyel fognak ragyogni a választottak. Kis Szent Teréz Mária megkoronázása nem saját érdemeinek diadala, hanem az üdvösség művének megkoronázása egy teremtményben. A végtelenül alázatos Mária a legnagyobb dicsôségbe emeltetik fel, a Szentháromságba, magának Istennek a szívébe. Soha nem keresett mást, csak Fia dicsôségét, s a Fiú akarta megdicsôíteni ôt. Mária már ezen a földön királynô, amit a Gondviselésnek, s egy igaz embernek, Józsefnek, köszönhetünk. Ezzel a tiszta jegyessel Mária Dávidnak, Izrael nagy királyának leánya lesz, és megfizet anyjának, Betsábének bűnéért. Mária egy király leszármazottja és szegény leány Názáretbôl. Mária már ezen a földön királynô, amikor Erzsébethez megy látogatóba, a Lélek így ujjong fel rokonában: ,,Hogyan lehetséges, hogy az én Uramnak anyja jön el hozzám...?'' Erzsébet felismeri Krisztust, a világ Királyát. Abban, aki a Szűz méhében fogantatott, s ezzel Királynôvé választotta. Mária már ezen a földön királynô, mert mindenben együtt érez Fiával. Vele együtt kapta meg a gyalázat és a fájdalom koronáját, anyai szívébôl ömlött a vér, amikor Fiát tövissel koronázták. Édesanyja Annak, aki ezt mondta Pilátusnak: ,,Király vagyok''. Mária királynô a teljes kifosztottság órájában. De Krisztus királysága nem ebbôl a világból való. Nem volt elég, hogy a pásztor-királytól származott, az is kellett, hogy az Atya belé helyezze minden szeretetét és átadja az uralmat minden teremtmény fölött az égben, a földön és az alvilágban, hogy nevére minden térd meghajoljon. A Teremtô átadja a királyi hatalmat, s látjuk, ahogy az ég teremtményeivel, a csillagokkal megkoronázza Máriát. Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony, öltözete a nap, lába alatt a hold, fején tizenkét csillagból korona. Tizenkét csillag, mint Izrael tizenkét törzse, mert Mária az új Izrael királynôje. Világra hozta az elsôszülött Fiút a sárkánnyal szemben, aki fel akarta falni. Ugyanez a harc folytatódik a mi lelkünkben és az Egyház szívében, s Mária az, aki védelmez minket a démon haragjától. Mária az új Eszter, aki szépséges királynô volt, mert tiszta volt. Neki is végtelen a hatalma a Király szíve fölött, amikor alázatosan közbenjár népéért, akit fenyeget az emberi nem ellensége. Mint Eszter, ô is arról biztosít minket, hogy a Király megbocsátott: Mária a kegyelmek közvetítôje. Megkapta a hármas koronát, s a Szentháromság azt a küldetést bízta rá, hogy uralkodjon a szívekben, a gyermekek szívét fordítsa Atyjuk felé, hogy eljöjjön a Béke uralma. A Szent Szüzet joggal nevezzük Béke Királynéjának. Ismerjük el méltóságát, hogy ezzel is sürgessük az idôket. Mária, Te az emberi nem büszkesége vagy, Veled az emberiség egy része már a dicsôségben van. Adj nekünk alázatos szívet, hogy befogadhassunk Téged, s megkaphassuk a kegyelmek kincsesházát, melyet Urunk a te kezedbe helyezett. Rombold le bennünk értelmünk és lelkünk minden gôgjét, ami megakadályoz abban, hogy befogadjunk Téged, a szeretet remekművét, a Szentolvasó Királynéját! ======================================================================== A szövegben elôforduló bibliai idézetek jegyzéke Az angyali üdvözlet Jn 1 Jn 1,18 Jn 1,14 Jn 1,15 Lk 23,34 Lk 23,43 Jn 19,26 Mk 15,34 Jn 19,28 Lk 23,46 Jn 19,30 Lk 1,38 Ter 2,22 Lk 1,48 Akathisztosz himnusz 1 Kor 1,20--31 1 Kor 1,25 Jn 1,46 Zsolt 117 Mária és Erzsébet találkozása Lk 1,39 Jn 12,12--13 Én 2,12 Jn 1,29 Lk 1,42--43 Lk 1,55 Lk 1,56 Jézus születése 1 Pt 2,21 Iz 9,5 Zsolt 51 Iz 9,1 Lk 1,78 Iz 1,3 Hab 3,2 Mt 5,5 Jézus bemutatása a templomban Zsid 5,8 Lk 2,22 offertorium eucharisztikus ima no 1 Ef 5,2 1 Pt 1,18--19 Zsid 9,11 eucharisztikus ima no 4 Lk 2,24 Zsolt 131 Mt 5,19 Jn 14,23 Lk 2,35 Lk 2,29 Iz 9 Mt 2,16 Mária megtalálja Jézust a templomban Niceai hitvallás Mt 7,8 Lk 2,41--50 Én 3,3 Jn 20,13 Lk 2,46 Lk 24,7 Mt 15,24 Zsolt 69,10 Jn 2,17 Lk 2,48 Mk 15,34 Lk 1,34 Lk 2,50 Lk 2,19 Róm 8,28 Jézus vérrel verejtékezik Ter 2,8 Fil 2,7 Fil 2,8 Mt 26,39 Mt 6,10 Lk 22,43--44 Mt 26,40 2 Kor 5,21 Jézus megostorozása Ter 2,7 Lk 23,35 1 Pt 2,21 Zsolt 106 eucharisztikus ima no 4 Jézust tövissel koronázzák 1 Sám 8,19--20 Jn 18,37 Iz 61,10 1 Pt 4,8 Zsolt 103,4 Jak 4,6 Jn 6,46 Lk 12,3 Mt 26,68 Jézus a keresztet hordozza 1 Kor 1,27 Péld 3,7 Iz 5,21 Jn 15,16 Ter 2,9--17 Lk 2,34 Jel 12,4 Mt 26,34 Mt 16,24 Jézust keresztre feszítik Iz 66,19 eucharisztikus ima a kiengesztelôdésért Szám 21,6 Lk 23,34 Lk 23,43 Jn 19,37 Mk 15,34 Róm 8,39 Jn 19,28 Jn 19,30 Kis Szent Teréz Jn 12,25 Lk 23,46 Jn 10,18 Jel 3,8 Lk 22,7 Jézus feltámadása Lk 2,19 Lk 2,35 1 Jn 4,18 1 Kor 15,12--19 Lk 24,13 Kiv 15,1 Mt 25,6 Lk 19,10 Jn 20,4--8 Jn 20,8 Jn 20,27 Mt 23,27 Mt 26,32 Jézus mennybemenetele Jn 20,17 Jn 1,52 2 Kor 5,1 Jn 12,32 Lk 24,50 Jn 16,7 Jn 16,16 Jn 16,20 Jn 14,18 Zsolt 42 Kol 3,3 Zsid 11,5 2 Kir 2 A pünkösd Jn 15,5 Lk 12,49 Lk 1,35 ApCsel 2,3 Akathisztosz himnusz Ter 11 Jn 3,31--36 1 Jn 5,10--13 Joel 3,1 keresztelési liturgia, Monforti Szent Lajos Mária Iz 66,12 Jn 14,16 pünkösdi gregorián sequentia Mt 11,29 Iz 11,2 Róm 8,14 Zsolt 4,7 Gal 5,22 ApCsel 2,37 ApCsel 2,47 ApCsel 2,44 Mária mennybevétele ApCsel 7,55 Jel 20,6 1 Kor 15,26 ApCsel 2,27 Róm 6,23 Én 4,7 Jn 21,17 Én 3,6 Ter 3,14--15 Jel 12,4 Jel 12,14 Zsolt 94 Jn 12,32 Mária megkoronázása Mt 1,6 Lk 1,43 Jn 18,37 Jn 18,36 Mt 3,17 Fil 2,10 Jel 12,1 Jel 12,4 Eszter 2,2--17; 7,3 ======================================================================== A rózsafüzér imádkozása 1. Keresztvetés és az apostoli hitvallás 2. Miatyánk 3. Három Üdvözlégy Jézus Neve után mondjuk: Aki hitünket növelje. Aki reményünket erôsítse. Aki szeretetünket tökéletesítse 4. Dicsôség az Atyának 5. Miatyánk 6. Tíz Üdvözlégy* Az Üdvözlégyek közben Jézus Neve kimondása után a titok megnevezése 7. Dicsôség az Atyának 8. Miatyánk 9. Tíz Üdvözlégy* Az Üdvözlégyek közben Jézus Neve kimondása után a titok megnevezése 10. Dicsôség az Atyának 11. Miatyánk 12. Tíz Üdvözlégy* Az Üdvözlégyek közben Jézus Neve kimondása után a titok megnevezése 13. Dicsôség az Atyának 14. Miatyánk 15. Tíz Üdvözlégy* Az Üdvözlégyek közben Jézus Neve kimondása után a titok megnevezése 16. Dicsôség az Atyának 17. Miatyánk 18. Tíz Üdvözlégy* Az Üdvözlégyek közben Jézus Neve kimondása után a titok megnevezése 19. Dicsôség az Atyának